Het lukt weer om foto's op mijn computer te zetten.
Maar binnenkort moet ik hem toch echt eens laten
opschonen want onze computer is vreselijk traag.....
Hier het verslag,wat jullie nog te goed hadden,
van de 3e tentoonstelling in Museum "De Fundatie" in Zwolle.
"Van Gogh tot Cremer- Nederlandse kunstenaars in Parijs"
Centraal staat de artistieke pelgrimage van Nederlanders naar Parijs,
die einde 19e eeuw op gang kwam en duurde tot en met de jaren '50.
Vincent van Gogh - de molen "le blute-fin" Montmartre 1886
Aanleiding voor deze expositie is bovenstaand schilderij
van Vincent van Gogh, dat in 2010 in de collectie van
museum De Fundatie werd ontdekt.
Dit schilderij is een kantelpunt in zijn oeuvre.
Voor het eerst liet Vincent zien bereid te zijn om de kunst
van het verleden, in te ruilen voor die van zijn eigen tijd.
Hij stond aan de wieg van de moderne kunst.
Piet van der Hem - Café de Paris
Honderden schilders,beeldhouwers en tekenaars
uit Nederland verbleven in die tijd voor een korte
of langere periode in Parijs.
Otto van Rees- Ayda op het bleekveld in Fleury 1905
Vincent van Gogh, Kees van Dongen,John Rädecker,
Piet Mondriaan ,Charlotte van Pallandt,
Karel Appel, Jan Cremer en vele anderen lieten
zich inspireren door Parijs.
Jan Sluijters - Kermesse a la porte maillot 1906
Waar de een zich door de stad zelf liet inspireren,
richtte de ander zich op de kunst van de
internationale avant-garde.
Dora Tuynman - Compositie 1955
Frans Boers- Paris 1932
Speciale aandacht op de expostie krijgt de vernieuwende
Nederlandse beeldhouwkunst uit de jaren '20 en '30.
Aangetrokken door het werk van Rodin, Maillol en Despiau
lieten de Nederlandse kunstenaars zich bevrijden van de
dominante bouwsculptuur, d.w.z. beeldhouwkunst
in dienst van de architectuur.
Na 1945 kwam dit pas echt goed op gang
en kwam er een bloeiperiode in de
Nederlandse beeldhouwkunst.
Lotti van der Gaag - De gek 1951
De grote populariteit van Parijs onder Nederlandse kunstenaars
duurde tot na de Tweede Wereldoorlog.
Jan Cremer - Paysage Neige (snowy landscape) 1960
De piepjonge Jan Cremer begon er eind jaren '50
zijn schilderscarrière met een kickstart.
Met zijn "peinture barbarisme", woeste schilderijen met soms
centimeters dikke verflagen, plaatste hij zichzelf met één klap
in de frontlinie van de kunst.
Wij waren nog volop aan het kijken naar deze tentoonstelling
toen wij door een bewaker werden verzocht om naar de uitgang
te gaan......
het was sluitingstijd !
Mooie tentoonstelling, dan vergeet je de tijd even.
BeantwoordenVerwijderen