zaterdag 29 november 2014

Adventlichtjes in de maak

Afgelopen woensdagmiddag waren Stijn en ik
druk aan het timmeren.
Een dag van te voren had ik de lege conservenblikjes
gevuld met water en in de vriezer gezet.
Zo deuken ze niet in als je er op slaat.
Met mijn slice had ik sterren in diverse maten uitgesneden.
Met een watervaste stift tekende we ze over.
Dit ging niet gemakkelijk op een koud en nat blik,
maar er kwam een lijntje als hulpmiddel voor het patroon.
Met priem en hamer timmerden we de gaatjes.
Het was eerst even wennen en we sloegen redelijk hard,
hierdoor werden het aardige gaatjes.
Dit hadden we al snel onder controle hoor.
Als ze straks gaan branden zien we wel
welke gaatjes het mooiste effect geven.

Stijn had het na 1 blikje al gehad....
hij ging liever buiten het ijs er uit slaan.

Vandaag nog even de laatste hand eraan leggen,
de schaal opmaken en dan staan ze morgen klaar
 voor het Adventsfeest.

Vandaag gaan mijn dochter Manon en ik
naar de Studiekeuzebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. 
Zij is van 3 havo naar 4 mavo gegaan. 
Dan is het even schakelen....
net je profielkeuze gemaakt en nu al examen....
en als je dan niet weet wat je wilt worden is het handig
om je alvast te gaan oriënteren.

Fijn weekend verder !

3 opmerkingen:

  1. wat een goed idee , ik had er niet opgekomen het zal best heel leuk branden , groetjes cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat je water in de blikken laat lopen en bevriezen, zodat ze niet deuken, dat is nieuw voor mij. Bedankt voor deze tip! Al jaaaren wil ik ook eens zulke gezellige lampjes maken, nu weet ik hoe het zonder 'kreukels' moet.

    Ik hoop dat jullie een goede dag in Utrecht hebben gehad en ze de juiste keuze kan maken, succes!
    Groetjes en een fijn weekend,
    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee om eerst de blikken in te vriezen. Ik heb ook ooit eerder met kinderen zo'n licht willen maken, maar het resultaat was heel matig door de gedeukte blikken. Ik ga het zeker volgende week met de kinderen weer proberen, maar eerst even wachten tot de oude man het land weer uit is. :-)

    BeantwoordenVerwijderen