zaterdag 16 maart 2013

(O)Pa zijn sla planten

Een welkom voor Jessie mijn 13e volger !

Vorige week met het super lenteweer
planten Manon (DD) en ik de eerste plantjes in ons kasje;
bloemkool,kropsla en ijsbergsla.

Deze week bracht mijn vader nog eens kropsla en lollo rosso mee.
Hij vroeg pas al vol verwachting of er al sla gepoot ging worden
Mijn vader is allergisch voor sla uit de winkel en 
verlangt na zo'n lange periode weer eens naar puur natuur sla.

Je denkt misschien "nou ,dan poot hij het toch zelf",
maar hij is lichamelijk gehandicapt en kan dat niet zelf.
Zijn handfunctie is beperkt want zijn handen zijn scheef gegroeid.
(er blijft geen plantje heel als hij het gaat doen).

Vroeger als kind ging ik graag met hem mee naar zijn moestuin bij de boer.
Rond mijn 10e jaar kreeg hij een ongeluk waardoor
 hij vanaf zijn borstkas verlamd is en in een rolstoel terecht kwam.
We verhuisden en vanaf dat moment hadden we een klein moestuintje aan huis.

Hij deed het denkwerk en ik voerde het uit.
(zo gaat het nu nog weleens).
Zo kwam er een lat met streepjes zodat ik precies
leerde op welke afstand welk zaadje gezaaid moest worden
(daardoor gebruik ik nog steeds graag een duimstok,denk ik).

De liefde voor de moestuin is mij dus met de paplepel ingegoten.
En ik geef het graag weer door.
 Stijn (DS) wilde graag helpen met het poten
van Opa's slaplantjes.
 Met stokjes gaf ik de plek aan waar hij ze moest planten.
Even je klompafdrukken wegschoffelen
 en dan water geven.

De slakkenkorrels strooide ik zelf, want ook slakken
verlangen naar zo'n lange periode graag naar een vers slablaadje.


4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke fotoserie bij je indringende verhaal! En nu maar hopen dat er mooie en lekker kroppen sla gaan groeien in je kasje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat er vroeger met de paplepel ingegoten werd vergeet je nooit meer. Ook ik heb als kleine meid altijd bij mijn vader in de tuin geholpen, en de liefde voor alles wat bloeit en groeit heb ik meegekregen van hem. Nu heb ik een tuin op 6 hoog waar ik in de zomer volop van geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi om Stijn daar aan het werk te zien voor opa. Een bijzonder verhaal en samenwerking van verschillende generaties.
    Fijne zondag,

    ps het is Drenthe geworden, Groningen houden we nog te goed voor volgende maand. Kijk alvast bij Mienke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuk, je verhaal. De foto's geven mooi weer hoe geconcentreerd er aan de moestuin gewerkt wordt. Dat belooft wat!

    BeantwoordenVerwijderen