donderdag 26 januari 2012

Sinds 15 jaar ben ik de trotse bezitter van een eigen moestuin.
Heerlijk wroeten met je handen in de grond;het toveren met zaden en
ondertussen je hoofd 'leeg' maken.
Het gevecht met de natuur als er weer een beestje aan je gewassen
peuzelt en je weet nooit hoe het loopt.Zo was vorig jaar geen goed jaar.
Te koud en te nat.De bietjes groeiden niet,de bonen verzopen.
In een moestuinrelatie is het geven en nemen.

Naast dat ik het heerlijk vindt om te doen,
doe ik het ook omdat ik het veel lekkerder vindt.
Doordat het de tijd krijgt om te groeien
 en ik het zo natuurlijk mogelijk probeer te doen,
zijn de smaken veel puurder en zoeter dan die vanuit de winkel.
Of dat het met al die milieuvervuiling ook
veel gezonder is, betwijfel ik wel eens.

Nu las ik de laatste weken al een aantal keer
dat het kweken van eigen groenten erg in trek is.
Verleden jaar merkte ik het al bij de zaadhandel,
 de wachttijd was langer dan het jaar daarvoor.
Na jaren van 'ouderwets' te zijn en soms raar aangekeken
te worden, ben ik dit jaar HOT !
Het maakt mij geen moer uit,
want ik doe toch lekker gewoon mijn eigen ding.
Alhoewel ?
 Iets wat iedereen heeft/doet omdat het 'in' is,wil ik vaak niet......

Eergisteren is mijn moestuin en kasje heerlijk gespit.
Dat is het enigste wat ik uit handen geef,
veels te zwaar voor mijn rug met die zware kleigrond.
Al schaam ik me wel een beetje dat iemand die
veel ouder is,mijn werk moet doen......

Nog een paar weekjes en het nieuwe seizoen begint,
JIPPIE !

2 opmerkingen:

  1. Ha wat een leuk logje! Hier hebben we ook al jaren een moestuin en het handwerken werd/wordt met een scheef oog bekeken (soms) alsof je ouderwets bent. Nou ja, ik vind het gewoon lekker uit eigen tuin te eten en het is nog eens gezond ook. Het ene jaar heb je veel en het andere jaar minder. nu is er vooral veel onkruid waar we mee aan de slag moeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je ruimte hebt voor een kas en lekker alles vers bij de hand.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen