donderdag 1 mei 2014

Hopsa, heisasa 't is mijn moestuin in de maand van mei, ja,ja

Hopsa heisasa, 't is in de maand van mei,ja,ja
Jongens,kom, we gaan aan't stappen
om wat frissche lucht te happen
Alles staat in lentetooi
o, wat is die mei toch mooi !
Hopsa heisasa,'t is in de maand van mei.

(Door mijn werk met ouderen zitten er heel wat liedjes
uit de oude doos in mijn repertoire)

Steekjes worden er op dit moment minder gemaakt,
want buiten komt er in de lente altijd meer werk.
Eind februari gaan mijn groene vingers tintelen en is de kas
aan de beurt om te beplanten. We genieten nu van kropsla uit eigen tuin.
Deze ijsbergsla (links boven), spitskool (rechtsboven), kropsla (linksonder)
en lollo rosso (rechts onder) moeten nog even groeien.....
Deze oogst radijsjes zijn bijna op, tijd om buiten weer te zaaien....
De pompoenplantjes staan te popelen om naar buiten te gaan,
maar moeten nog even wachten tot na de ijsheiligen.
Net zoals deze tomatenplantjes.....die wachten 
op hun nieuwe eigenaar om buiten geplant te worden.
Buiten de kas bloeit het komkommerkruid,
net zoals de rozemarijn.
De bietjes en de tuinbonen zijn de laatste dagen hard gegroeid
met het warme weer.
Ik verheug me op de frambozen....
en de aardbeien die gaan groeien, mmmmm.
De spitskoolplantjes kreeg ik van  Marjo,
de moeder van een vriendje van Stijn.
Een van de "3 B's " kijkt toe....
Deze "B" is de brutaalste, maar blijft gelukkig
(nog) steeds alleen op het hek zitten en springt er niet over.
Zij doet nog een kunstje, zodra ik haar een keer
betrap met mijn toestel zal ik het eens laten zien.
Sinds kort loopt deze haan erbij.
(Daarover later meer....)
De rabarberoogst kan gaan beginnen, verder is het nog een kale
boel in dit stuk van mijn moestuin.
Gisteren heb ik doperwtjes gezaaid.....
Op maandag probeer ik om 19.20 uur voor de buis te zitten.
Sinds 7 april vertelt Maarten 't Hart op Nederland 2 over zijn moestuin.
Vind hem zo leuk .......
En lukt het niet om op tijd te zijn dan kijk ik later 
op de site van de VPRO of uitzending gemist..
Totaal zijn er 10 afleveringen tot begin juni.
Echt een aanrader !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten