woensdag 9 oktober 2013

Merkwaardig en streekdrachtenshow (3)

Op zaterdag 28 september jl togen mijn vriendin Wendy en ik
naar Goes voor de Merkwaardig Ledendag.
Hier het derde en laatste verslag.

Tijdens de pauze van de streekdrachtenshow
die deze middag gehouden werd in de Grote kerk in Goes,
kon je alle klederdrachten van dichtbij bewonderen,
vragen stellen en fotograferen.
Hier het kralenwerkje op de beuk van deze Axelse boerin.
Haar ketting heeft ze even af omdat een snoertje kapot ging
en de kralen door de kerk vlogen.
Kijk eens hoe mooi de muts geplooid is.
Ooit werd het mode om het slot van de bloedkralenketting
op je rug te dragen....
en dan aan de voorkant een nepslot.
Hier nogmaals de mooi geplooide kaphoed (zie vorige blog).
Het strohoedje is versierd met paardenhaar en kralen.
Detail van de muts uit Hulst. De draagster
vertelde dat het een hele klus is om na het wassen
 al die spelden weer op hun plek te steken.
Deze dame uit Arnemuiden draagt de dracht nog dagelijks.
Ze vertelde dat er nog (maar)19 Arnemuidense vrouwen zijn die het dagelijks dragen.

Verder lagen er nog een aantal beuken met verschillende technieken.
Beuk geborduurd op tule.





Na de pauze kwamen rouw en trouw aanbod.
Dame uit Cadzand.

Bruid uit Walcheren.

Wie het breed heeft...
Vaak was het hoe groter de sieraden hoe rijker
en daar pronkte men graag mee.
Deze broeksknopen zijn supergroot.
Oorijzer met grote bal (protestantse dracht)
Oorijzer (katholieke dracht) en veel bloedkralen.

En zo kan ik nog wel langer doorgaan zoveel foto's heb ik gemaakt.
Soms moeilijk om te kiezen welke ik zou plaatsen
of de juiste informatie was ik vergeten, want deze dag
kwam er weer veel nieuwe informatie op mij af.
Om iedereen in het zonnetje te zetten, hier de groepsfoto.

Graag had ik nog langer rondgeneuzeld maar we kregen van Aafke Buurs
 een rondleiding langs haar antieke Noord-Hollandse merk- en stoplappen
die tentoongesteld zijn  in de merklappengang van het Historische Museum de Bevelanden.
Aafke is ook lid van Merkwaardig en verzamelt merk- en stoplappen.
Stoplap,Amsterdamse werk- en leerschool
Doopbauwtje uit Marken.
Wit sneewerk uit Marken
Noord-Hollandse lap uit 1600-1650.

Graag zou ik deze technieken, het stoppen en sneewerk willen leren.
Je moet wat te wensen over houden, toch ?

Als afsluiting van deze dag gingen we nog uit eten in Goes.

Het was mijn eerste keer dat ik deelnam aan een
activiteit van Merkwaardig, maar zeker niet de laatste !
Wat heb ik genoten !










5 opmerkingen:

  1. Mooi verslag, was er geen klederdracht van Marken te zien ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie nu pas je verslag van Goes--wat schitterend deze detailfoto's--dank je wel voor het mee mogen genieten.
    Ben sinds deze zomer lid van Merkwaardig en ook nog nergens heen geweest.
    Het wit sneewerk uit Marken kun je via een e-cursus van Margreet Beemsterboer leren.
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig verslag Annette. Fijn dat we tegenwoordig veel foto's kunnen maken en zo thuis nog na kunnen genieten. Ik kan me voorstellen dat je alle gegevens niet kunt onthouden. Met die e-cursus van Margreet zijn al verschillende borduursters bezig.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor dit uitgebreide verslag Annette, zo leuk. Ik heb ervan genoten! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig om al die mooie foto's te zien, helaas kon ik er zelf die dag geen maken ;) Vind je het goed als ik er een paar gebruik voor op mijn eigen blog? Groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen