dinsdag 10 februari 2015

Fotograferen

Al jaren stond een fotocursus op mijn bucketlist
en nu heb ik de stap gezet en ben vorige week dinsdag
voor het eerst naar de `basis fotografie cursus´ gegaan.
Fotograferen doe ik al sinds mijn tienerjaren.
Mijn eerste camera was een Agfapocket zoiets als hierboven.
Ik heb hem nog ergens op zolder in zijn oranje doos.
Als flitser ging er een los lampje bovenop,
wat maar 1 keer bruikbaar was. Een magnesiumflitser.
Als fotorolletje een soort cassette-achtig iets.

Mijn tweede camera was de Fuji DL-30.
Al een stuk luxer met zijn ingebouwde flitser.
En er ging een echt fotorolletje in.
Waar is de tijd gebleven van de fotomagie....
We beleefden vele avonturen samen maar ik wilde meer.

Met het toestel daarna werd een grote wens vervuld,
mijn eerste spiegelreflexcamera.
De Minolta Dynax 300 si.
Zo rond mijn 20e gekocht en met de gebruiksaanwijzing
ging ik al wat meer aan het experimenteren.
Er werd zelfs een tweede lens bij gekocht.

En toen kwamen de digitale camera´s op de markt...
daar moest ik in het begin niets van weten en zo´n
digitale spiegelreflex was niet te betalen.
Mijn partner ontdekte ´Marktplaats` en zo
kwam rond 2006 de Sony cyber-shot DSC/S600  in huis.
Zo kon hij makkelijk een fotootje bij een advertentie plaatsen
maar ik bleef mijn Minolta trouw.
Helaas werd het laten ontwikkelen steeds duurder
en de toestellen steeds goedkoper.
Na lang sparen kwam de eerste digitale spiegelreflexcamera
rond 2010 in huis; de Sony a200.
Een Sony omdat daar ook mijn oude Minolta lenzen op passen.
Maar nadat de sonylens kapot ging; ik die verving door
een tamronlens was ik niet meer zo tevreden.....
Sinds december 2014 ben ik de eigenaar van een
zilverkleurige systeem/ of hybridecamera; de Sony a6000.
Het is een spiegelreflexcamera maar dan zonder spiegel.
Hierdoor is hij kleiner en lichter dan een spiegelreflex.

Om dit toestel optimaler te kunnen gebruiken,
ben ik dus naar een fotografiecursus gegaan.
Ik hoop nu de techniek van het fototoestel
 en het fotograferen beter onder de knie te krijgen.
Zodat ik ook eens weet wat ik doe.....

Vanavond gaat het over sluitertijden.





2 opmerkingen:

  1. Oh gaaf, dat staat ook nog op mijn lijstje! Hoe bevalt het nieuwe toestel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wennen, het fotografeert anders dan een spiegelreflex. Het toestel is veel lichter, heeft een andere pakvorm. Het ontdekken doe ik veelal op de cursus, daar leer ik het toestel beter kennen en er mee spelen (thuis komt het er op dit moment vaak niet van.....). Zo'n cursus moet je zeker doen, heb nu 2 lessen gehad en het daagt je uit om je camera uit de automatische stand te zetten en zelf na te denken.

      Verwijderen