maandag 24 februari 2014

Mondriaan en het kubisme

(Compositie No.VI 1914)
Begin februari stond in de "Trouw" dit schilderij
waar ik qua kleuren gelijk verliefd op werd.
Het zou prima passen in mijn interieur maar
mijn spaarpot laat het niet toe......
want het bleek om een Mondriaan te gaan.

Bij mij is Mondriaan vooral bekend van de witte vlakken,
zwarte lijnen en gekleurde vierkanten en de enorme prijs die er
voor zijn laatste doek "Boogie Woogie" is betaald.
Hoog tijd om deze schilderijen in het echt te gaan bewonderen
in Den Haag en dat gebeurde afgelopen vrijdagmiddag. De kinderen en ik 
hadden vakantie en Willem (DH) is op vrijdag vrij.
Van 1912-1914 heeft Piet Mondriaan in Parijs gewoond 
en zich daar bezig gehouden met het kubisme.
Hij maakte er 17 schilderijen, nummerde ze en gaf er
de naam "Composities" aan.
2014 is het "Mondriaanjaar". In 1914 heeft hij zijn eerste
solotentoonstelling gegeven in Den Haag bij galerie Walrecht.
Van de 17 schilderijen die hij daar vertoonde zijn er nu 14 te
bewonderen in het Haags Gemeentemuseum, voor het eerst in
100 jaar weer samen.
(Compositie No.V 1914)
Leuk vond ik het ook dat je kon zien hoe Mondriaan
zijn schilderijen geschilderd heeft en hoe Mondriaan zichzelf ontplooide.
De conservatoren hebben de doeken o.a. gefotografeerd
 met röntgen,uv en strijklicht om elke vezel van de doeken te leren kennen.
Ze ontdekten dat alle 17 "Composities" gebaseerd zijn
op eerdere schilderijen van Mondriaan zelf.
Zo werd dit schilderij uit 1908/1909 als uitgangspunt gekozen
 voor het schilderij dat hieronder staat
(Keek met verbazing naar de schilderijen die er hingen
 van voor zijn abstractere periode, 
ik had er nooit bij stilgestaan dat hij dit ook prachtig kon)
(Compositie No.XI 1913)

De tentoonstelling is verder aangevuld met Franse 
en Nederlandse tijdgenoten, grotendeels uit eigen collectie.

T/m 11 mei is deze tentoonstelling nog te zien.

1 opmerking:

  1. Hé wat leuk om mijn buurtje op jouw blog te zien, wij wonen héél dichtbijj het museum! Mooie tentoonstelling! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen